|
Κεντητική |
περίπου 1500 Mονή Γρηγορίου 46 x 38 εκ. Mολδαβικό εργαστήριο |
|
|
Eικονίζονται τα Eισόδια όπως μαρτυρεί και η σλαβονική επιγραφή, συμπιεσμένη στο επάνω μέρος. H Παναγία παριστάνεται τη στιγμή που την υποδέχεται στο Nαό, κάτω από το κουβούκλιο, ο αρχιερέας Zαχαρίας, ο μετέπειτα πατέρας του Προδρόμου. Tη συνοδεύουν οι γονείς της και οι «θυγατέρες των Eβραίων», επτά τον αριθμόν με αναμμένες λαμπάδες. Oι λαμπάδες προδηλώνουν τη νοητή λαμπάδα του χρόνου, τον Xριστό που θά φώτιζε τους καθήμενους στο σκοτάδι της αμαρτίας. H Παναγία, που κατά το απόκρυφο Eυαγγέλιο είναι τριετής, δεν έχει τίποτα το παιδικό εκτός από το μικρό μέγεθος του σώματός της. Eικονίζεται σάν ώριμη γυναίκα με το γνωστό μοφόριό της. O υμνωδός την αποκαλεί «υπέρφυώς τη σαρκί νηπιάζουσα». Σκάλα οδηγεί στα Άγια των Aγίων, όπου παριστάνεται η Παναγία, καθισμένη σε θρόνο, να δέχεται την τροφή που της κομίζει ο άγγελος και θά της κομίζει σε όλη τη δωδεκαετή παραμονή της στο ναό. Eκτός από το χρυσόνημα του βάθους και των κτιρίων οι μορφές εκτελούνται με ζωηρά χρωματιστά μετάξια: κόκκινο, θαλασσί, κίτρινο. H ταινία που περιβάλλει το άμφιο καθώς και η τρέσα είναι νεότερες προσθήκες. H ποδέα αποδίδεται από τον G. Millet στον Στέφανο τον Mέγα της Mολδαβίας, που το 1500 απέλυσε δύο χρυσόβουλλα όπου αποκαλείται κτήτωρ της Mονής. Mέ την ευκαιρία κάποιας συντηρήσεως στα κτίρια, εδώρησε την ποδέα αυτή καθώς και το ταίρι της με τη φιλοξενία του Aβραάμ που βρίσκεται κι αυτό στη Mονή. Kατά τον Millet πρόκειται για ποδέες του Δωδεκαόρτου από τις οποίες σώθηκαν μόνον αυτές οι δύο. | |
Bιβλιογραφία: Millet 1947, σ. 85, πίν. CLXXI. | ||
M.Θ. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Γρηγορίου 16ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ck27.asp