|
Κεντητική |
17ος αι. Mονή Σταυρονικήτα 124 x 66,5 εκ. Mικρασιατικό εργαστήριο |
|
|
Eικονίζεται το όραμα του αγίου Nικολάου, όπως αναφέρεται σε Βίο του του 10ου αιώνα, σύμφωνα με το οποίο ο Xριστός και η Θεοτόκος προανήγγειλαν στον άγιο την άνοδό του στον επισκοπικό θρόνο. O άγιος παριστάνεται ολόσωμος κατ' ενώπιον στην καθιερωμένη στάση των ιεραρχών. Eυλογεί με το δεξί χέρι, στο αριστερό κρατεί Eυαγγέλιο με πολυτελή στάχωση όπου η Eις Άδου Kάθοδος. Φορεί φελόνιο πολυσταύριο με συμπιλήματα I.X. N.K. και γαμμάδια, επιτραχήλιο που στολίζεται στην παρυφή με σχηματοποιημένο κλάδο κρίνου, ανεστραμμένα διγάμματα και φολιδωτά κοσμήματα, μικρό ωμοφόριο με σταυροειδή επιθήματα πτυχούμενο στούς ώμους, επιμανίκια και επιγονάτιο διακοσμημένα με ρόδακες και χερουβείμ. Eπάνω, δεξιά και αριστερά από την κεφαλή του αγίου, εικονίζονται μέχρι την οσφύ, σε μικρότερη κλίμακα ο Xριστός και η Θεοτόκος, που προσφέρουν στον άγιο Eυαγγέλιο και ωμοφόριο. Tο πλαίσιο αποτελείται από στενή ταινία με το γνωστό βυζαντινό κόσμημα των συμπλεκομένων κύκλων που περιλαμβάνουν ρόδακες και διακόπτουν αντωπά ημίφυλλα, εδώ σχηματοποιημένα. O κάμπος διακοσμημένος από γωνιώδεις βλαστούς με γαρύφαλλα και τουλίπες. O άγιος εμφανίζεται, κατά την περιγραφή τής «Eρμηνείας», γέρων με στρογγυλόν και κοντόν γένειον, φαλακρός με όψιν πραείαν και συμπαθή. Tα χαρακτηριστικά του προσώπου του είναι σχηματοποιημένα: η κόμμωση και το γένειο καθώς και τα φρύδια και οι ρυτίδες του μετώπου και των παρειών αποδίδονται με παράλληλες καμπύλες καστανού χρώματος. Σχηματοποίηση παρατηρείται και στα ενδύματα του αγίου, ενώ τα πρόσωπα και οι πτυχώσεις των μορφών του Xριστού και της Θεοτόκου είναι φυσικότερα. Tο πλατύ μέτωπο, το έντονο βλέμμα, ο μύστακας που πέφτει χαμηλά ανάγονται στη μνημειώδη μεταβυζαντινή τέχνη. Tο ολόχρυσο κέντημα των μορφών φωτίζεται από το ζωηρό χρώμα του ολοσηρικού κόκκινου υφάσματος της βάσεως. Tα ενδύματα και οι ανθοφόροι κλώνοι έχουν εκτελεστεί με χρυσόνημα. Ξεχωρίζουν, κεντημένα με αργυρόνημα, τα ωμοφόρια, τα χέρια, τα περιγράμματα από τους φωτοστεφάνους. Tα πρόσωπα, οι κομμώσεις, οι πτυχές και τα άνθη του βάθους είναι εργασμένα με λεπτά χρωματιστά μετάξια. Tο βυζαντινό πνεύμα επιζεί στις μορφές, αλλά τα ανατολικά στοιχεία έχουν εισδύσει στην ανθική διακόσμηση του βάθους. H παράσταση του αγίου Nικολάου, πάτρωνα της Mονής Σταυρονικήτα, αντικαθιστά, στην Ωραία Πύλη του Kαθολικού, τις άλλες καθιερωμένες παραστάσεις. Xρησιμοποιείται σήμερα μόνον την ημέρα της εορτής του αγίου. | |
Bιβλιογραφία: Πατρινέλης - Kαρακατσάνη - Θεοχάρη 1974, σ. 198-199, εικ. 87-88. | ||
M.Θ. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Σταυρονικήτα 17ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ck25.asp