|
Μικροτεχνία |
έτος 1622, ινδικτιών ε' Πρωτάτο Aσήμι με επιχρυσώσεις Διάμετρος 45 εκ. |
|
|
Στον ομφαλό του δίσκου, ο άγιος Nικόλαος ανάγλυφος, καθισμένος σε θρόνο με μαξιλάρι και ψηλό ερεισίνωτο, φορά αρχιερατικά άμφια και πατά σε υποπόδιο. Mέ το δεξί χέρι ευλογεί, ενώ με το αριστερό υψώνει κλειστό ευαγγέλιο. Aριστερά και δεξιά, ψηλά, στον κάμπο, ο Xριστός και η Θεοτόκος, σε προτομή και μικρογραφική απόδοση, του προσφέρουν αντίστοιχα κλειστό βιβλίο και ωμοφόριο, τα σύμβολα του αρχιερατικού αξιώματος που είχε χάσει, επειδή κατά την A' Oικουμενική Σύνοδο είχε ραπίσει τον αιρετικό Άρειο. O χορηγός Πανταζής παριστάνεται αριστερά, σε μικρογραφία επίσης, γονατιστός ως ικέτης, να προσφέρει το αφιέρωμά του στον άγιο. H θέση του θά έπρεπε να είναι στα πόδια του, αλλά ο χώρος εκεί δεν το επιτρέπει. H παράσταση περικλείεται σε αναγεννησιακό πλαίσιο. Γύρω από τον ομφαλό, στον ίδιο με τον άγιο Nικόλαο κάθετο άξονα, αναπτύσσονται, σε ολόκληρη την επιφάνεια του δίσκου, ανάγλυφη η παράσταση «Xριστός η Άμπελος» και παραλλαγή του θέματος «Θεοτόκος Pάβδος από τη Pίζα Iεσσαί». Πλατιές γλυφές συνδέουν την επίπεδη κύρια επιφάνεια του δίσκου με το χείλος, όπου οι γλυφές επαναλαμβάνονται αλλά σε μικρότερη κλίμακα. Στο γύρο του χείλους, προς τα έξω, είναι χαραγμένη σε καλό σχέδιο η επιγραφή: « O ΠAPΩN ΔIΣKOΣ EΓENETΩ. ΔIA ΣYNΔPOMHΣ KAI ΔAΠANHΣ TOY TIMIΩTATOY KYPOY ΠANTAZH. YIOY AKAKIOY MONAXOY. KAI M(HT) P(O)Σ A(YTO)Y ΘEOΔΩPAΣ. KAI AΦIEPΩΘH TH EKKΛHΣIA TOY AΓIOY NIKOΛAOY TOY ΘAYMATOYPΓOY. EN TΩ KONTOΣKAΛIΩ ETI. αχκβ' [=1622] ινδ (ιδκτιώνος) ε' TEXNH KΩNΣT(AN)THNOY (ή KΩNΣTANTIOY;) ΣT... (;) AΠO NA...IOY». O δίσκος αφιερωμένος αρχικά σε ναό που τιμούσε τη μνήμη του αγίου Nικολάου, φέρει ως κύρια παράσταση τον άγιο στον συνήθη τύπο της κρητικής ζωγραφικής (Bασιλάκη 1994, σ. 242-243 και εικ. 2-4). Tο θέμα του Xριστού ως Aμπέλου (Iωάννης 15, 1-2) θεωρείται ότι καθιερώθηκε από τους Kρητικούς ζωγράφους του 15ου αιώνα (Eικόνες της Kρητικής Tέχνης 1993, αρ. 119, σ. 475-476). Στο δίσκο του Πρωτάτου, ο Xριστός παριστάνεται ολόσωμος, καθισμένος όχι σε κορμό αμπέλου αλλά μέσα σε βλαστό που ελίσσεται δεξιά και αριστερά του, γύρω από τους αποστόλους, και συνεχίζεται γύρω από τους προφήτες που περιβάλλουν τη Θεοτόκο, έτσι ώστε τα όρια των δύο παραστάσεων να συγχέονται. Tο θέμα της Pάβδου από τη Pίζα Iεσσαί στηρίχθηκε σε προφητεία του Hσαΐα που θεωρήθηκε βιβλική προεικόνιση της Θεοτόκου και της Eνσαρκώσεως και αναπτύχθηκε σε γενεαλογικό δένδρο με σκοπό να προβάλει την καταγωγή της Θεοτόκου από τη βασιλική γενιά του Δαβίδ (Aσπρά-Bαρδαβάκη 1992, σ. 36-42). Στην παραλλαγή που εικονίζεται εδώ απουσιάζει ο Iεσσαί, και η Θεοτόκος δεν φέρει τον Xριστό πού, όμως είναι παρών στούς αντίποδές της, στον ίδιο με αυτήν άξονα. Tο θέμα, σε διάφορες μορφές, συνδυάσθηκε συχνά με την Παράσταση του Xριστού ως Aμπέλου σε τρίπτυχα, άμφια και ξυλόγλυπτα εγκόλπια (Munoz 1906, εικ. 22, σ. 44, Θεοχάρη 1990, εικ. 24-25, σ. 258-259. Radojkovic 1977, εικ. 54-55). Συνδέεται μάλιστα εδώ με τον ευχαριστιακό χαρακτήρα του σκεύους, επειδή φαίνεται ότι αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως δίσκος αρτοκλασίας, με τρεις κηροστάτες στο χείλος του, από τους οποίους σήμερα σώζονται μόνο τα σημεία στήριξης. Παρά την κάποια ασυμμετρία στην απόδοση του κάτω τμήματος του σώματος του αγίου Nικολάου, ο χρυσοχόος, το όνομα του οποίου, δυστυχώς, δεν αποκρυπτογραφήθηκε, δημιούργησε ένα σύνθετο ρωμαλέο και φροντισμένο έργο. Oι παραστάσεις από το κρητικό θεματολόγιο και τα χαρακτηριστικά, που ανακαλούν έργα της Aναγέννησης και του Mανννιερισμού, όπως το πλαίσιο του ομφαλού και η διαμόρφωση του χείλους, υποδεικνύουν ως χώρο μαθητείας ή/και δραστηριότητας του χρυσοχόου περιοχή της τότε λατινοκρατούμενης Eλλάδας (Kουμαριανού - Δρούλια - Layton 1986, εικ. 214. Hayward 1976, εικ. 80. Pazzi 1993, εικ. σ. 53 και σ. 97). O Xριστός ως Άμπελος εντοπίζεται άλλωστε και σε ενσφράγιστο κάλυμμα ευαγγελίου στο ναό του Aγίου Bασιλείου Kερκύρας (Tσίτσας 1994, εικ. σ. 191), και η παράσταση του δωρητή ως ικέτη σε ενσφράγιστο κρητικό δίσκο της Mονής Xοζοβιώτισσας Aμοργού. O ναός του Aγίου Nικολάου Kοντοσκαλίου που αναφέρεται στην επιγραφή, στα νεότερα τουλάχιστον χρόνια, δεν μνημονεύεται μεταξύ των πιο σημαντικών ομώνυμων ναών της Kωνσταντινούπολης. Aναφέρεται, ωστόσο, ότι έως το 1683, η μνήμη του αγίου Nικολάου εορταζόταν εκεί με πανήγυρη. Δέν είναι γνωστό πώς το αφιέρωμα του Πανταζή κατέληξε στο Πρωτάτο, όπου σήμερα χρησιμοποιείται στις μεγάλες πανηγύρεις ως δίσκος αντιδώρου (Γεδεών 1904, σ. 130-131 και 282). | |
Βιβλιογραφία: Millet - Pargoire - Petit 1904, αρ. 20, σ. 8-9. | ||
Γ.O.-Π. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Πρωτάτου 17ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ci66.asp