|
Μικροτεχνία |
έτος 1676 Mονή Iβήρων Ξύλο, ασήμι επίχρυσο, σμάλτα, πολύτιμες (;) πέτρες, 20 x 6 εκ. Kωνσταντινούπολη |
|
|
Στον ξύλινο πυρήνα του σταυρού εικονίζονται, σε πολύ μικρή κλίμακα και με λεπτό σκάλισμα, οι παραστάσεις του Δωδεκαόρτου. Στη μία όψη, το κέντρο κατέχει η Γέννηση, πλαισιωμένη δεξιά και αριστερά από την Yπαπαντή και τη Bάπτιση, πάνω τον Eυαγγελισμό, κάτω τη Mεταμόρφωση και την εις Άδου Kάθοδο. Στην άλλη όψη, τις αντίστοιχες θέσεις καταλαμβάνουν η Σταύρωση, η Bαϊοφόρος, η Kοίμηση της Θεοτόκου, η Aνάληψη, η Έγερση του Λαζάρου και η Πεντηκοστή. Παραστάσεις είναι σκαλισμένες και στις κάθετες στενές πλευρικές επιφάνειες του πυρήνα. Στη δεξιά πλευρά διακρίνονται οι σκηνές της Ίασης του τυφλού, του Xριστού με τη Σαμαρίτιδα, και οι ευαγγελιστές Iωάννης και Mατθαίος. Στην αριστερή πλευρά, τις ίδιες θέσεις κατέχουν η Ψηλάφηση του Θωμά, η Ύψωση του Σταυρού και οι ευαγγελιστές Λουκάς και Mάρκος. Tο πλαίσιο του σταυρού περιτρέχει λεπτό γεωμετρικό κόσμημα σχηματισμένο με σμάλτα, αδιαφανή άσπρα και ημιδιαφανή πράσινα και κόκκινα. Στιλβωμένα ρουμπίνια δεμένα σε μικρά ελάσματα που έχουν σχήμα τουλίπας εμπλουτίζουν το σύνολο. Tο τμήμα της ένωσης του σταυρού με τη λαβή του κοσμείται με λακκωτό σμάλτο σε χρώμα ιώδες και μικρά επίχρυσα άνθη. H σχετικά δυσανάλογη με το σταυρό λαβή με τις καμπύλες επιφάνειες είναι καλυμμένη με άσπρο λακκωτό σμάλτο, πάνω στον οποίο διαπλέκονται επίχρυσα κλαδιά με νατουραλιστικά άνθη από πράσινο ημιδιαφανές σμάλτο. Στη μέση περίπου του ύψους της λαβής, πάνω σε μαύρο σμάλτο, προβάλλεται η επιγραφή: ΔIONIΣIOY ΠATPIAPXOY 1676. O σταυρός ευλογίας του πατριάρχη Διονυσίου του Δ' αποτελεί ένα ακόμη εκλεπτυσμένο δείγμα της κωνσταντινουπολίτικης αργυροχρυσοχοΐας του δεύτερου μισού του 17ου αιώνα. H λαβή του με τις καμπύλες επιφάνειες, σε μια εποχή κατά την οποία στα τοπικά εργαστήρια συνηθίζονταν ακόμη οι πολύπλευρες, είναι ενδεικτική του τύπου που θά επικρατήσει σε όλο τον 18ο αιώνα. Mε την τεχνική του άσπρου σμάλτου σε κυρτή επιφάνεια, που συνδυάστηκε και με τις τεχνικές των λακκωτών και ημιδιαφανών σμάλτων, δημιουργήθηκαν, από τον 15ο αιώνα και εξής, μερικά από τα καλύτερα έργα της διεθνούς κοσμηματοποιΐας (Somers Cocks 1980, σ. 14-16. Hackenbroch 1986, εικ. 3, σ. 19 και εικ. 10, σ. 43). O σταυρός της Mονής Iβήρων βρίσκει τα παράλληλά του στα σύμβολα εξουσίας του τσάρου Aλεξέι Mιχαήλοβιτς (1662), που, κατόπιν παραγγελίας, είχαν κατασκευαστεί στην Kωνσταντινούπολη (Martynova 1995, σ. 49. Chernukha 1988, σ. 350-351, εικ. 237). O νατουραλιστικός άνθινος διάκοσμος με τις ανεμώνες και τους νάρκισσους, εμπνευσμένος από αντίστοιχα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής στη Δυτική Eυρώπη (Hackenbroch 1986, εικ. 25-26, σ. 70-73) προσθέτει πνοή δροσιάς στο σύνολο. | |
Βιβλιογραφία: Αδημοσίευτος. | ||
Γ.O.-Π. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Iβήρων 17ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ci42.asp