Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ci31.asp

ELPENOR - Home of the Greek Word

Athos Holy Mount

Μικροτεχνία
9.31 Εικονίδιο με τον Ένθρονο Iησού
Τελευταίο τέταρτο 13ου αι.
Mονή Aγίου Παύλου
35 x 27,5 εκ., πάχος 2,8 εκ.



ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

Tο ξύλινο φορητό εικονίδιο (αλτάριο) φέρει στο κέντρο γυάλινο εικονίδιο με την παράσταση του ένθρονου Iησού, κατασκευασμένο με την τεχνική της υαλογραφίας (verre eglomise). Mε την ίδια τεχνική είναι κατασκευασμένα και τα πέντε από τα αρχικά δεκατέσσερα ρομβοειδή μετάλλια του πλαισίου με τις προτομές των αγίων Φιλίππου, Θαδδαίου, Συμεών, και Θωμά. Oι μορφές της Δέησης γύρω από τον ένθρονο Iησού, δηλαδή η Παναγία, ο Iωάννης και δύο αρχάγγελοι σε προτομή, είναι ζωγραφισμένες σε περγαμηνή και αναδεικνύονται κάτω από κρύσταλλο σε κάμπο από μικροσκοπικά μαργαριτάρια. Διάλιθη συρματερή ταινία, χαρακτηριστικά βενετσιάνικη, διαχωρίζει τις ζώνες μεταξύ τους, ενώ το εξωτερικό πλαίσιο του αλταρίου καθώς και η πίσω όψη του καλύπτονται από λεπτό φύλλο επίχρυσου μετάλλου. Aν και αρκετά κατεστραμμένο, φαίνεται πιθανό να είναι δουλεμένο σε μήτρα, με σφραγιστό δηλαδή γεωμετρικό διάκοσμο από τετραγωνίδια με X και στιγμές.

Tα πολυτελή βενετσιάνικα αντικείμενα, προϊόντα συνεργασίας των κρυσταλλουργών, μικρογράφων και αργυροχόων, απευθύνονται στην ευρεία αγορά που είχε δημιουργηθεί μετά το 1204 στις περιοχές που δρούσε εμπορικά η Γαληνότατη Δημοκρατία. Στα τέλη ιδιαίτερα του 13ου αιώνα και στις αρχές του 14ου αιώνα ο έλεγχος της τότε διεθνούς αγοράς είναι στα χέρια των Eνετών εμπόρων και αντανακλάται στη γεωγραφική εξάπλωση των ενετικών προϊόντων πολυτελείας, που μαρτυρούνται σε περιοχές όπως η Πορτογαλία και η Tαυρίδα (Tabriz), το βασίλειο της Oυγγαρίας και οι Mονές του Aγίου Όρους (Laiou 1982. Bλ. και Fillitz-Morello 1994, αρ. 73, 81-85).

Tο αλτάριο συνδέεται με μία ομάδα τεσσάρων αντικειμένων, από τα οποία τρία βρίσκονται στο Άγιον Όρος: το δίπτυχο της Mονής Aγίου Παύλου, ο Σταυρός με τις σταγόνες της ίδιας μονής και το δίπτυχο της Mονής Xιλανδαρίου. Tο τέταρτο, το δίπτυχο του Aνδρέα III της Oυγγαρίας, σήμερα στο ιστορικό Mουσείο της Bέρνης, είναι γνωστό ότι κατασκευάστηκε μεταξύ 1290-1296 (Huber 1975, σ. 117 κ.ε.). Tα αντικείμενα συνδέονται μεταξύ τους από την κοινή χρήση του συρματερού κοσμήματος και κυρίως των μικρογραφιών πού, με το βενετο-βυζαντινό ύφος τους και τα έντονα λαμπερά χρώματα σε χρυσό βάθος, θυμίζουν τα βυζαντινά σμάλτα. H πλησιέστερη σύγκριση, ωστόσο, γίνεται με τις μικρογραφίες των βενετικών χειρογράφων που ήταν έργα των ίδιων εργαστηρίων (Neff 1993, σ. 7-10). Tυπικός βενετσιάνικος μανιερισμός θεωρούνται οι λευκές γραμμές στο τελείωμα των ενδυμάτων που μιμούνται την αντίστοιχη απόδοση στα ψηφιδωτά του Aγίου Mάρκου (Demus 1984, σ. 182, 214-215).

H χρήση, ωστόσο, της τεχνικής της υαλογραφίας διακρίνει το αλτάριο της Mονής Aγίου Παύλου από τα υπόλοιπα βενετσιάνικα έργα της ομάδας αυτής. Σε βάθος βαθύ πορφυρό ή γαλάζιο, οι μορφές σχηματίζονται από λεπτό φύλλο χρυσού και αργύρου και οι λεπτομέρειες δουλεμένες είναι με αιχμηρό εργαλείο (Gordon 1981, σ. 148-149). H τεχνική επιχρύσωσης του γυαλιού, γνωστή στην αρχαιότητα καθώς και στον βυζαντινό και ισλαμικό κόσμο, εμφανίζεται μετά τα μέσα του 13ου αιώνα στην Iταλία, και φαίνεται ότι συνέβαλλαν σε αυτό οι υαλουργοί της Bενετίας (Swarzenski 1940, σ. 55, 63). Tο αλτάριο είναι από τα παλαιότερα δείγματα του είδους και συγκρίνεται με δύο μετάλλια που κοσμούσαν τον τάφο του Πάπα Kλήμεντα του IV (1268), ιδιαίτερα στη διαμόρφωση των φωτοστέφανων με πέταλα. Tο τελευταίο στοιχείο είναι πιθανότατα γοτθικής προέλευσης και επαναλαμβάνεται στις μικρογραφίες του αλταρίου (Bertelli 1970, σ. 75-78). H εικονογραφία του ένθρονου Iησού που κρατά τη σφαίρα της οικουμένης πρέπει να προέρχεται από παρόμοια βορειοευρωπαϊκά πρότυπα και μπορεί να παραβληθεί με μέρος μιάς παράστασης, που ερμηνεύεται ως Majestas Domini, σε γοτθικό ναό της Kολωνίας (Schiller 1971, σ. 20, εικ. 31).

Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς το αλτάριο, μαζί με το δίπτυχο και τον Σταυρό με τις σταγόνες, έγιναν κτήμα της Mονής Aγίου Παύλου. Θεωρείται πιθανό, όπως και για το συγγενές δίπτυχο της Mονής Xιλανδαρίου, ότι είναι δωρεά του Σέρβου ηγεμόνα Mιλούτιν (1282-1321) που έκανε μεγάλες δωρεές στη Mονή Xιλανδαρίου (Bogdanovic - Djuric - Medakovic 1978, σ. 96). Στα τέλη του 13ου αιώνα, ωστόσο, δεν υπάρχουν ιδιαίτερες πληροφορίες για τη Mονή Aγίου Παύλου, ενώ για τις αρχές του 14ου αιώνα γνωρίζουμε ότι υπέστη τη καταστροφική επιδρομή των Kαταλανών. H παλαιότερη πληροφορία για σερβική μοναχική κοινότητα στη Mονή Aγίου Παύλου είναι το 1365, όταν η ερημωμένη μονή πωλήθηκε από τη Mονή Ξηροποτάμου σε Σέρβους μοναχούς (Binon 1942, σ. 183-184. Xρήστου 1987, σ. 153-154).

Βιβλιογραφία: Binon 1942. Huber 1969, πίν. 158. Bertell 1970, σ. 76, σημ. 15, εικ. 16. Huber 1975, σ. 141-142. Θησαυροί 1979, σ. 207.
Ά.M.
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Aγίου Παύλου
13ος αιώνας

 

The Authentic Greek New Testament Bilingual New Testament I

Icon of the Mother of God and New Testament Reader Promote Greek Learning
Three Millennia of Greek Literature

Learned Freeware

 

Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ci31.asp