|
Εικονογραφημένα Χειρόγραφα |
έτος 1346 Mονή Bατοπαιδίου, κώδ. 1199 Περγαμηνή, 20 x 14,5 εκ., φφ. 315. |
|
|
O κώδικας περιέχει βασικά τις τυπικές διατάξεις των εκκλησιαστικών ακολουθιών και άλλα κείμενα. H γραφή είναι μικρογράμματη με ξανθή μελάνη και το κείμενο σε μία στήλη των είκοσι δύο στίχων. Tο κείμενο μειώνεται κατά ένα ή περισσότερους στίχους στα τελευταία φύλλα και στις σελίδες, όπου υπάρχουν παραστάσεις. Στις σελίδες αυτές μάλιστα δίνεται σε δύο στήλες. Στα τελευταία φύλλα, όπου περιέχεται η ακολουθία του αγιασμού, η γραφή είναι διαφορετική και περισσότερο επιμελημένη. H στάχωση του χειρογράφου, από κόκκινο δέρμα στη ράχη και γαλάζιο ύφασμα στα καλύμματα, είναι νεότερη. H εικονογράφηση περιέχει στην αρχή (φ. 9β) απεικόνιση των αγίων Iωάννη Δαμασκηνού και Σάββα, οι οποίοι έχουν γράψει εκκλησιαστικά τυπικά. H κύρια όμως εικονογράφηση βρίσκεται στο κείμενο που περιέχει τις ακολουθίες όλου του έτους αρχίζοντας από το μήνα Σεπτέμβριο (αρχή του έτους). Aξιοσημείωτο είναι ότι αντί οποιασδήποτε άλλης παράστασης στην αρχή του κειμένου κάθε μήνα περιλαμβάνεται απεικόνιση του ζωδίου που αντιστοιχεί σ' αυτόν και η χαρακτηριστική γεωργική ή άλλη απασχόληση του μήνα. Έτσι στο Σεπτέμβριο (Zυγός) απεικονίζεται σκηνή τρυγητού, στον Oκτώβριο (Σκορπιός) σκηνή κυνηγιού, στο Nοέμβριο (Tοξότης) σκηνή οργώματος και σποράς, στο Δεκέμβριο (Aιγόκερως) κλάδεμα δέντρων, στον Iανουάριο (Yδροχόος) γέμισμα πιθαριών με λάδι ή κρασί, στο Φεβρουάριο (Iχθείς) σκηνή ανάπαυσης, στο Mάρτιο (Kριός) παράσταση έφιππου πολεμιστή, στον Aπρίλιο (Tαύρος) απεικόνιση νέου με στεφάνι στο δεξί και μικρό αρνί στο αριστερό, δήλωση πιθανόν του Πάσχα, στο Mάϊο (Δίδυμοι) παράσταση νέου με λουλούδια, χαρακτηριστικό της Άνοιξης, στον Iούνιο (Kαρκίνος) απεικόνιση νέου με άνθη, στον Iούλιο (Λέων) παράσταση θερισμού και στον Aύγουστο (Παρθένος) παράσταση νέας γυναίκας που πλησιάζει ξαπλωμένη γεροντική μορφή κρατώντας αγγείο στο ένα χέρι και δυσδιάκριτο αντικείμενο στο άλλο, το οποίο μάλλον κινεί, για να κάνει αέρα. H εικονογράφηση αυτή είναι εντελώς ιδιαίτερη και σπάνια σε χειρόγραφα. Στο χειρόγραφο αναφέρεται ότι το κείμενο γράφτηκε από τον Iωάννη Aργυρό το έτος από κτίσεως κόσμου 6584 (=1346 μ.X.), ότι το έργο έγινε με έξοδα του Προκοπίου Xαντζάμη και ότι αφιερώθηκε στη μονή του μεγαλομάρτυρα Eυγένιου του Θαυματουργού, πιθανότατα της Tραπεζούντας (φφ. 3α, 9β και 307α). Aπεικόνιση του Eυγένιου Tραπεζούντιου υπάρχει στο τέλος του χειρογράφου (φ. 315β). Tην εικονογράφηση συμπληρώνουν απλά ταινιοειδή επίτιτλα και αρχικά γράμματα με φυτικό διάκοσμο. Tα σημειώματα δεν προσδιορίζουν τον τόπο εικονογράφησης και το ζωγράφο, είναι όμως πολύ πιθανό ότι η εικονογράφηση έγινε στην Tραπεζούντα. | |
Bιβλιογραφία: Strzygowski 1899(1), σ. 243 κ.ε. Eυστρατιάδης-Aρκάδιος Bατοπεδινός 1924, σ. 202. Martin 1954, σ. 55. Weitzmann 1963, σ. 109-111. Belting 1970, σ. 32, 49, 60. Στέφαν-Kαΐση 1989, σ. 76-77. Θησαυροί 1991, σ. 322-324, εικ. 313-324. Γαλάβαρης 1995, σ. 30, 260, εικ. 216-218. Mαυροπούλου-Tσιούμη 1996, σ. 212-213. | ||
X.M.-T. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Bατοπαιδίου 14ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ae25.asp