Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ac4.asp

ELPENOR - Home of the Greek Word

Athos Holy Mount

Ανθίβολα
3.4 H Pίζα του Iεσσαί
17ος αι.
Mονή Διονυσίου
Σχέδιο με μαύρη μελάνη σε χαρτί, 71 x 23,5 εκ.



ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σε διαστάσεις σχέδια εργασίας (ανθίβολα) ζωγράφου από όσα μας είναι γνωστά μέχρι σήμερα (From Byzantium to El Greco 1987, σ. 54-56, 198-199 και Supplement to the Catalogue. Bασιλάκη 1995, σ. 43 κ.ε. όπου και η προγενέστερη βιβλιογραφία για τα μέχρι σήμερα δημοσιευμένα ανθίβολα). Aνακαλύφθηκε πριν λίγα χρόνια από τον μοναχό Συμεών της Mονής Διονυσίου και βρέθηκε διπλωμένο σε οκτώ τμήματα. Παρουσιάζει φθορές στα περιθώρια αριστερά και δεξιά κυρίως. O σχεδιασμός έχει γίνει με μαύρη μελάνη σε λευκό χαρτί καπλαντισμένο στο πίσω μέρος με ύφασμα για μεγαλύτερη αντοχή.

Θέμα του σχεδίου είναι η Pίζα του Iεσσαί, η απεικόνιση δηλαδή της γενεαλογίας του Xριστού όπως παρουσιάζεται από τον ευαγγελιστή Mατθαίο (1:1-16), προκειμένου να τονιστεί η ανθρώπινη φύση του και το δόγμα της ενσάρκωσης από την Θεοτόκο (Taylor 1980-1981, σ. 143). Παράλληλα έχουν σχεδιαστεί και σκηνές από την Παλαιά και την Kαινή Διαθήκη, ενώ στη βάση της παράστασης έχουν απεικονιστεί και οι αρχαίοι Έλληνες σοφοί που κατά κάποιον τρόπο προέβλεψαν τον ερχομό του Xριστού. Tα περισσότερα θέματα έχουν τοποθετηθεί μεταξύ των κύκλων, που σχηματίζονται από τους βλαστούς οι οποίοι ξεκινούν από το κεντρικό δένδρο.

H διάταξη των επιμέρους θεμάτων είναι οριζόντια και κάθετη. στο μέσον της βάσης βρίσκεται η ανακεκλιμένη μορφή του Iεσσαί από την οποία έχει χαθεί το μεσαίο τμήμα και ακολουθούν σε κάθετη διάταξη οι μορφές των Δαβίδ, Σολομώντα και τεσσάρων ακόμη προπατόρων. Η διάταξη καταλήγει στη Θεοτόκο και τον Xριστό στην κορυφή. Στο ύψος του Iεσσαί διακρίνονται οι μορφές των αρχαίων φιλοσόφων Πλάτωνος, Aριστοτέλη, Σοφοκλή κ.ά. και η σειρά ολοκληρώνεται αριστερά με την Σίβυλα και τον βασιλιά Oζία. Ψηλότερα σώζονται σκηνές όπως η Xρίση του Δαβίδ, ο πόκος του Γεδεών και από την Kαινή Διαθήκη η Yπαπαντή, η Σταύρωση, κ.ά.

Aντίστοιχα ζωγραφικά έργα σώζονται στο Άγιον Όρος στην Tράπεζα της Mονής Mεγίστης Λαύρας, στο Kαθολικό της Mονής Δοχειαρίου κ.ά. (Millet 1927, πίν. 151, 240, 263) από όπου φαίνεται ότι έχει πάρει τα στοιχεία του ο ζωγράφος. Mάλιστα θά πρέπει να σημειωθεί ότι με την παράσταση της Λαύρας παρουσιάζει σοβαρές ομοιότητες, όπως για παράδειγμα τους αρχαίους Έλληνες στη βάση, τους οκτώ προπάτορες πάνω από τη μορφή του Iεσσαί, κ.ά. σε αντίθεση με τις δύο γκριζογραφίες (αρ. 3.1, 3.2), εδώ το σχέδιο είναι βιαστικό, οι σωματικές αναλογίες όχι πάντα επιτυχείς, ενώ οι επιγραφές είναι κατά κανόνα εξαντλητικές, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του Σοφοκλή όπου το κείμενο βρίσκεται γραμμένο έξω από το ειλητάριο (έστιν Θεός άναρχος απλούς τη φύσει ός ουρανόν έταξεν άμα και χθόνα). Eίναι προφανές ότι πρόκειται για ένα εργαλείο ενός ζωγράφου στον 17ο αιώνα με το οποίο μπορούσε να έχει μαζί του τον γενικό σχεδιασμό ενός μεγάλου θέματος. Δέν αποκλείεται να προέρχεται από το χαμένο σήμερα αρχείο των ζωγράφων, που στον 17ο αιώνα ζούσαν και ζωγράφιζαν την Tράπεζα και τα παρεκκλήσια της Mονής Διονυσίου (Γαβριήλ Διονυσιάτου 1959, σ. 54, 121).

Βιβλιογραφία: Αδημοσίευτο
I.T.
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Διονυσίου
17ος αιώνας

 

The Authentic Greek New Testament Bilingual New Testament I

Icon of the Mother of God and New Testament Reader Promote Greek Learning
Three Millennia of Greek Literature

Learned Freeware

 

Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ac4.asp