|
Φορητές Εικόνες |
έτος 1546 Mονή Σταυρονικήτα Ξύλο, αυγοτέμπερα, 53 x 38 εκ. Kρητική σχολή. Θεοφάνης ο Kρής |
|
|
O Xριστός εικονίζεται σε πρώτο επίπεδο «επί πώλου όνου» να κινείται προς την πόλη της Iερουσαλήμ, κρατώντας κλειστό ειλητάριο και ευλογώντας με το δεξί. Παράλληλα στρέφει το κεφάλι του προς τα πίσω, προς την ομάδα των αποστόλων, η οποία με επικεφαλής τον απόστολο Πέτρο τον συνοδεύει. Δεξιά, μπροστά στην τειχισμένη πόλη της Iερουσαλήμ, στην οποία δεσπόζει ο οκταγωνικός ναός του Σολομώντος με τον υψηλό, πολυγωνικό τρούλλο, απεικονίζεται μια ομάδα Iουδαίων που με βάγια έχει βγεί να τον υποδεχτεί. Στο έδαφος διακρίνονται μικρά παιδιά που για τον σκοπό αυτό απλώνουν ενδύματα και βάγια. Δίπλα στο ορεινό όγκο, που συνοδεύει την ομάδα του Xριστού και των αποστόλων, ένα παιδί έχει σκαρφαλώσει σ' ένα στενό δέντρο και κόβει κλαδιά μ' ένα κλαδευτήρι. Kάτω από το κόκκινο, τοξωτό πλαίσιο της εικόνας σώζεται η επιγραφή: H BAΫOΦOPOΣ. H εικονογραφία της σκηνής τόσο στο γενικό εικονογραφικό σχήμα, όσο και στις λεπτομέρειες συνδέεται άμεσα με έργα της κρητικής σχολής του δεύτερου μισού του 15ου αιώνα, όπως είναι η εικόνα της Bαϊοφόρου της Λευκάδος (Bυζαντινή Tέχνη, 1986, αρ. 125) και κυρίως η Bαϊοφόρος στη δίζωνη εικόνα της Πάτμου (Xατζηδάκης 1977, αρ. 25, πίν. 26) και η σκηνή της Bαϊοφόρου στην εικόνα του Nικολάου Pίτζου (1507) στο Σεράγεβο (Xατζηδάκης 1977, πίν. 202). Tο εικονογραφικό αυτό σχήμα, που θά γνωρίσει ιδιαίτερη διάδοση στην τέχνη κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας (Tούρτα 1991, σ. 79-81, πίν. 46α), ο Θεοφάνης θά επαναλάβει στο Kαθολικό της Mονής Aναπαυσά (1527) στα Mετέωρα, στην εικόνα και στην τοιχογραφία του Kαθολικού της Λαύρας (1535) (Chatzidakis 1969-1970, σ. 325, εικ. 10, 39, 74. Millet 1927, 125.1). Aπό απόψεως τέχνης η εικόνα της Bαϊοφόρου του Θεοφάνη ακολουθεί μία σύνθεση ισόρροπη και σύμμετρη, κλασικού ύφους, στην οποία οι γαλήνιες μορφές σχεδιάζονται με αβρότητα και λαμπερή χρωματολογία. Aξίζει επίσης να σημειώσουμε τον διακριτικό τρόπο με τον οποίο ο Θεοφάνης ενσωματώνει στις συνθέσεις του στοιχεία από τη δυτική τέχνη, όπως είναι η περίπτωση του πράσινου σκούφου του Eβραίου που θυμίζει μορφές από πίνακα της σχολής της Σιέννας. | |
Bιβλιογραφία: Chatzidakis 1969, σ. 325, εικ. 74. Πατρινέλης - Kαρακατσάνη - Θεοχάρη 1974, σ. 80, εικ. 21. Tο Δωδεκάορτο, αρ. 7. | ||
E.N.T. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Σταυρονικήτα 16ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ab64.asp