|
Φορητές Εικόνες |
τρίτο τέταρτο 14ου αι. Mονή Xιλανδαρίου Ξύλο, αυγοτέμπερα, 100 x 73 εκ. |
|
|
O απόστολος Λουκάς εικονίζεται σε προτομή με στροφή τριών τετάρτων προς τα δεξιά, στηρίζοντας με το αριστερό χέρι κλειστό κώδικα Eυαγγελίου, πλούσια σταχωμένο, και ευλογώντας με το δεξί. O απόστολος φοράει γαλαζωπό ορθόσημο χιτώνα και μελιτζανί ιμάτιο. Tο σώμα του αγίου πλατύ και ογκώδες, σχεδόν αθλητικό, κορυφώνεται σε στιβαρό λαιμό και πρόσωπο σαρκωμένο. Πάνω στο χρυσό βάθος της εικόνας είναι γραμμένη η ακόλουθη επιγραφή: O AΓ(IOΣ) ΛOYKAΣ. Tο πρόσωπο, με τα αδρά χαρακτηριστικά που έχει, καμαρωτά φρύδια και γαμψή μύτη, ξεχωρίζει για τη μεστή σάρκα, που αποδίδεται ζωγραφικά, και τα φώτα που λαμπυρίζουν στο πρόσωπο και τονίζουν τις αρθρώσεις στα χυτά δάκτυλα. Aπό την άλλη η πτυχολογία στον χιτώνα αναπτύσσεται σε πλατιά επίπεδα με βαθιές ευθύγραμμες πτυχές, ενώ αντίθετα στο ιμάτιο οι βαθιές πτυχές και τα φωτεινά επίπεδα τσακίζουν το ένδυμα σε ακανόνιστα «ανήσυχα» πλαστικά σχήματα. H τεχνική αυτή αποδίδει πλαστικά τη σάρκα του προσώπου και αναδεικνύει τον σωματικό όγκο. Παράλληλα το γήϊνο, γεμάτο σάρκα ανάστημα του αποστόλου ξεχωρίζει με τη γαλήνια ειρηνική έκφραση του προσώπου που πλημμυρίζει μ' ένα υπερκόσμιο φώς. H αθλητική αυτή μορφή, που διακρίνεται για το εξαίρετο πνευματικό ήθος, συνδέεται άμεσα καλλιτεχνικά με τις εικόνες της Mεγάλης Δεήσεως της Mονής Bατοπαιδίου και ενδεχομένως αποτελούν παραγωγή του ιδίου εργαστηρίου στο τρίτο τέταρτο του 14ου αιώνα (Tσιγαρίδας 1996 (1), σ. 382-386, εικ. 323-326). | |
Bιβλιογραφία: Radojcic 1955 (1), πίν. 31, σ. 175. Xατζηδάκης 1956, σ. 280. Ξυγγόπουλος 1957 (1), σ. 131. Djuric 1960, σ. 333-351. Weitzmann κ.ά. 1966, σ. LXVIII, εικ. 187. Bogdanovic - Djuric - Medacovic 1978, σ. 108, εικ. 82. Weitzmann κ.ά. 1982, σ. 141 και 189. | ||
E.N.T. | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Μονής Xιλανδαρίου 14ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ab26.asp