|
Φορητές Εικόνες |
16ος αιώνας Σκήτη Αγίας Αννης Ξύλο, αυγοτέμπερα, 34,5 x 27 εκ. |
|
|
Ο λαοφιλής άγιος παριστάνεται έφιππος με κατεύθυνση προς τα δεξιά, ενώ καρφώνει το μακρύ κοντάρι στο στόμα του δράκοντα που βρίσκεται στο έδαφος. Με το αριστερό του χέρι κρατεί το χαλινάρι το γκριζογάλαζου αλόγου που στέκεται στα πίσω πόδια πατώντας την ουρά του δράκου. Κάτω από τα υψωμένα πόδια του ζώου στέκεται η βασίλισσα και, σε μικρότερη κλίμακα, στα καπούλια κάθεται ο μικρός σκλάβος, τον οποίο έσωσε ο άγιος. Στο βάθος υψώνονται δύο ορεινοί όγκοι, ενώ στην άνω δεξιά γωνία προβάλει, σε τεταρτοκύκλιο ουρανού, η Χειρ Θεού που ευλογεί τον άγιο. Η εικόνα ακολουθεί τον εικονογραφικό τύπο του καβαλάρη αγίου, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε από τους Ορθόδοξους αγιογράφους σε όλη την περίοδο της τουρκοκρατίας . Ο τύπος αυτός είναι γνωστό ότι δημιουργήθηκε στην Κρήτη από τους ζωγράφους του 15ου αιώνα, πάνω σε πρότυπα εικόνων της εποχής των Παλαιολόγων (Χατζηδάκης 1977, σ.75). Το έργο παρουσιάζει εξαιρετική ποιότητα στην εκτέλεση. Η ακρίβεια των λεπτομερειών της ιπποσκευής και του θώρακα του αγίου με τις άφθονες και σχεδιαστικά υποταγμένες χρυσοκονδυλιές, αλλά και οι χρωματικοί συνδυασμοί του κόκκινου κινναβάρεως στον μανδύα που ανεμίζει στην πλάτη του αγίου, με τα ενδύματα της βασίλισσας και τα φτερά του δράκοντα, οδηγούν σε έργα που έχουν αποδοθεί σε κρητικούς δημιουργούς του 15ου αιώνα και κυρίως στον Αγγελο (Βοκοτόπουλος 1987, σ. 411. Vassilaki 1989, σ. 80), ο οποίος φαίνεται ότι ειδικευόταν στις παραστάσεις δρακοκτόνων στρατιωτικών αγίων (Vassilaki 1989, σ. 80). Στη σύνθεση που μας απασχολεί, φανερή είναι η δυτική επίδραση (η ιπποσκευή, ο διάκοσμος του θώρακα κ.λπ), αλλά και η βυζαντινή καλλιτεχνική παράδοση (η κεφαλή του αγίου, το τοπίο, η Χειρ Θεού), συνδυασμός που συνετέλεσε στην αποδοχή του έργου από την αυστηρή μοναχική κοινωνία της Σκήτης. | |
Βιβλιογραφία: Αδημοσίευτη. | ||
Ι.Τ | ||
Κατάλογος εκθεμάτων Σκήτης Aγίας Άννας 16ος αιώνας |
Reference address : https://elpenor.org/athos/gr/g218ab113.asp